سونگکران : جشن آب تایلند

جشنواره آب سونگکران در کشور تایلند؛ شهر پاتایا هر ساله از ۱۳ تا ۱۵ آوریل برگزار می‌شود. تایلندی‌ها معتقدند که با پاشیدن آب به یکدیگر، تمام بدبختی‌های سال گذشته را از بین می‌برند و سال نو را با یک شروع تازه، آغاز می‌کنند. اهمیت سونگکران آن قدر زیاد است که یکی از تعطیلات رسمی مهم تایلند به شمار می‌آید و از جمله محبوب ترین مراسم ملی در این کشور است. اگر دوست دارید در مورد آداب این جشنواره بیشتر بدانید با عالی گرد همراه باشید.

سونگکران  چیست؟

سونگکران مراسمی برای دید و بازدید خانواده‌ها، رفتن به عبادتگاه‌ها و خانه تکانی سالانه است. خیلی از  تایلندی‌ها این تعطیلات را در کنار خانواده و دوستان خود می‌گذرانند.

تاریخچه‌ی رویداد سونگکران

این جشن تا سال ۱۸۸۸ سال نوی رسمی تایلندی ها به شمار می رفت. از آن تاریخ تا سال ۱۹۴۰ زمان برپایی این جشن یک زمان ثابت و اول آوریل بود. از سال ۱۹۴۰ تاریخ جشن سال نو به اول ژانویه تغییر یافت و سونگکران به عنوان تعطیلات رسمی کشور در تقویم تایلند جای گرفت. این جشن که یکی از مهم ترین و پرطرفدارترین جشن های تایلند است، بهانه ای برای گرد هم آمدن خانواده ها، تمیز کردن خانه ها و بازدید از معابد است.

واژه سونگکران “Songkran” ریشه در کلمه سمکرانتی “saṃkrānti” دارد. این کلمه در زبان سانسکریت به معنای معجزه آسمانی است. برخی هم آن را معادل کلمه عبور یا نزدیک شدن می‌دانند. این فستیوال یکی از فوق العاده ترین جشن‌ها در سراسر دنیا به شمار می‌آید. زیرا هر کاری در آن انجام می‌شود نماد و نشان دهنده موضوع خاصی است. آب بازی قسمتی از جشن سونگکران است. به دلیل این که افراد بسیاری طی این فستیوال به آب بازی می پردازند، اغلب آن را با رسم آب بازی می شناسند. حتی در برخی شهرها با نام جشن آب از آن یاد می شود.

سونگکران در همه جای کشور تایلند از جمله در شهرهای بانکوک، پاتایا و چیانگ‌ مای جشن گرفته می‌شود. در بانکوک مرکز انجام این جشن خااوسان (Khao San) و سیلوم (Silom) است.

افسانه جشن سونگکران

در ورای جشن بزرگ سونگکران، افسانه جذابی وجود دارد که علت برگزاری این مراسم را روایت می‌کند:

در زمان های دور، خدایی به اسم کابیلا پروم (Kabilla Phrom) در آسمان ها زندگی می‌کرد. او که خدای مهربانی بود، یک ویژگی اخلاقی ناشایست داشت و آن هم حسودی بود. کابیلا به هر چیزی که از خودش برتر بود حسودی می‌کرد. روزی به گوشش می‌رسد که روی زمین پسرکی وجود دارد که زبان پرنده ها را متوجه شده و با آن‌ها صحبت کند. این موضوع به شدت حسادت کابیلا را بر می انگیزد و باعث می‌شود به زمین رفته و پسرک را با خود به آسمان‌ها ببرد. اما چهره پسرک باعث بر انگیختن ترحم کابیلا می‌شود. به همین خاطر، خداوند برای او سه معما طرح می‌کند. شرط می‌گذارد که اگر پاسخ آن‌ها را پیدا کند نه تنها از مرگ جان سالم به در می‌برد بلکه کابیلا نیز گردن خودش را می‌زند.

پسرک داستان یک هفته تمام روی معماها فکر می کند اما هیچ پاسخی برای شان نیافت. بالاخره از روی ناامیدی به درختی تکیه می‌دهد. ناگهان صدای یک عقاب را می‌شنود که به فرزندانش می‌گفت:

نگران نباشید، به زودی این پسر ابله خواهد مرد و ما از جنازه او استفاده خواهیم کرد. بعد از این جمله ها، عقاب جواب هر سه معما را برای فرزندانش توضیح می‌دهد و پسرک هم جواب ها را متوجه می‌شود. کابیلا وقتی پاسخ های پسرک را می شنوند، گردنش را می‌زند. اهلِ آسمان به محض مرگ خدا، متوجه یک مشکل بزرگ می شوند؛ این که اگر سر بزرگ کابیلا به زمین بیفتد سبب آتش سوزی خواهد شد. اگر هم درون دریاها سقوط کند آن ها را خشک می‌کند. بنابراین تصمیم می‌گیرند که سر را در اتاقی در آسمان نگهداری کنند.

تایلندی ها می‌گویند که هنوز هم این سر در آسمان ها وجود دارد. بومیان تایلند عقیده دارند که هر سال در زمان سونگکران، درِ اتاقی که سر کابیلا در آن است، باز می‌شود. از یمن وجود او زمین سرسبز شده و بهار می‌آید.

مبارزات آبی سونگکران؛ تعطیلاتی سرگرم کننده

سونگکران در دوران مدرن به یک نمایش عظیم از مبارزات آبی سرگرم کننده تبدیل شده است. این مبارزات آبی عظیم شهرها و شهرک‌های سراسر تایلند را به صحنه درگیری‌های بزرگ آبی تبدیل کرده است. مردم کامیون‌هایی را با ظروف بزرگ آب که بر آنها سوار کرده‌اند به خیابان‌ها می‌آورند. کودکان و بزرگسالان با اسلحه و شلنگ آب، در خیابان‌ها صف می‌کشند و به هر کسی که به چشم می‌آید آب می‌پاشند. کودکان همچنین گچ یا خاک رس را روی صورت یکدیگر می‌مالند.

رویدادهای جشن آب سونگکران و نماد‌های آن

آب بازی

عمل ریختن آب بر روی مردم نماد پاکسازی است. آب تمام مشکلات، بدشانسی‌ها و نارضایتی‌های سال گذشته را از بین می‌برد.

دعا در معابد

 مراسم دعای بودایی‌ها و ریختن آب بر مجسمه بودا در معابد با هدف کسب شایستگی و خوشبختی در سال آینده انجام ‌می‌شود.

مراسم رود نام دوم هوآ (Rod Nam Dum Hua)

مردم در روز اول جشن سونگکران که روز ملی سالمندان است مراسم خاصی را به نام «رود نام دوم هوآ» برگزار می‌کنند. در آن افراد جوان آبی خوشبو را به نشانه فروتنی بر روی کف دست سالمندان می‌ریزند و از آن ها می خواهند که برای خوشبختی شان دعا کنند. لذا این عمل نماد مغفرت جویی می‌باشد.

دید و بازدید

روز دوم جشنواره روز رسمی خانواده در تایلند است. برخی از خانواده ها ممکن است به سفر بروند یا یک مهمانی گرم را در خانه برگزار کنند. هدف از این کار گذراندان وقت در کنار عزیزان و به اشتراک گذاری داستان‌های مختلف با یکدیگر است.

عطر پراکنی

افراد بسیاری همراه با آب، به دیگران عطر می‌زنند. این کار به دو موضوع اشاره دارد؛ نخست این که عطر زدن باعث خواهد شد که با بدن‌های پاکیزه تری وارد سال جدید شوند. مورد دیگر این که همان طور که اشاره کردیم سونگکران به مناسبت فرا رسیدن سال نو برپا می‌شود و همیشه بهار با گل‌های رنگارنگ و بوی خوش‌شناخته می‌شود. پراکنده کردن عطر نیز نمادی از یادآوری فرا رسیدن فصل بهار است.

نکاتی برای لذت بردن از سونگکران

  • اگر وسایلی همراه خود دارید که باید خشک بمانند، آنها را در یک کیسه ضد آب نگه دارید.
  • از ضد آفتاب استفاده کنید و کلاه بپوشید تا از آفتاب سوختگی جلوگیری کنید.
  • ترافیک در مناطق جشن بسیار زیاد خواهد بود. هنگامی که در بانکوک هستید، با قطار BTS Sky یا مترو MRT بروید تا سریع تر به مقصد موردنظرتان برسید.

قانون های جشنواره سونگکران

  • نباید به پول آب پاشید یا با دست خیس پول را گرفت چرا که چهره پادشاه تایلند روی آن است.
  • هیچ کس حق آسیب رساندن به حیوان ها یا دیگر انسان‌ها را ندارد.
  • هیچ کس نباید دروغ بگوید.
  • بومی ها باید با گردشگران خارجی خوش رفتار باشند.
  • پاشیدن آب داغ روی دیگران ممنوع است.

تاریخ اجرای رویداد سونگکران

به طور سنتی اولین روز سونگکران آغاز سال جدید بود. تاریخ ها بر اساس تقویم شمسی تعیین شده و در هر سال متغیر بود. ولی اکنون سال نو تایلندی در اول ژانویه است. سونگکران به عنوان یک تعطیلات ملی سه روزه از ۱۳ آوریل تا ۱۵ آوریل در گرم ترین زمان سال جشن گرفته می شود.

در تنظیم این مقاله از منابع زیر استفاده شده است:

https://www.renown-travel.com/songkran.html

https://www.eligasht.com/

https://www.karnaval.ir/

ترجمه و تنظیم: آیسان پژوهان فر

ویرایش: تیم تولید محتوای عالی گرد

برچسب ها:

تایلند, جشنواره

مطالب مرتبط :

جشنواره هولی در هند

جشنواره هولی در هند

10 معبد برتر تایلند : مقصد گردشگری دینی

برگزاری تورهای مسافرتی معنوی در تایلند

برگزاری تورهای مسافرتی معنوی در تایلند

جشنواره گیاه خواری پوکت : تایلند، قطب گردشگری جنوب شرقی آسیا

جشنواره گیاه خواری پوکت

جشنواره گیاه خواری پوکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

اخبار