فناوری سفر، ماجراجوییهای کارآمدی را برای کشف این دنیای شگفتانگیز نوید میدهد. صنعت سفر از همهگیری ویروس کرونا خارج میشود. توسعه و ادغام فناوریهای جدیدی که حمل و نقل مسافران و ارتباطات بین شهرهای بزرگ را ساده میکند، بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا می کند. فناوری سفر ایمنی مسافران را بهبود میبخشد و از محیط زیست محافظت میکند. از سیستمها و برنامههای امنیتی فرودگاه گرفته تا تجربههای شخصیسازی شده برای هر رزرو، تا ابزارهای فروش و پلتفرمها برای اتصال مسافران، برخی از روشهایی هستند که امروزه آینده سفر را طراحی میکنند.
کنترل اقامت در دست مهمانان با اَپ های آنلاین هتل ها
صنعت هتلداری کنترل اقامت را در دست مهمانان خود قرار میدهد. پس از موفقیت آژانسهای آنلاین و ظهور پلتفرمهای اجارهی املاک، هتلها نیز از این رقابت جا نماندند. آنها در حال تکمیل اپلیکیشنهای تلفن همراه که هر هتل به صورت جداگانه و ویژه برای خود طراحی کرده، هستند. همچنین برای ارتقای امکانات رفاهی هتل نیز تلاش میکنند.
استفاده از رباتها در هتل
صنعت رباتیک نیز در حال متحول کردن صنعت هتلداری است. امروزه به طور فزاینده ای دیده میشود که میزبانانی از جنس ربات، از مهمانان هنگام ورود به هتل استقبال میکنند. این ربات ها کارهایی از قبیل دریافت و تحویل سفارش سرویس اتاق، تمیز کردن اتاقها و حمل و نقل چمدان های مهمانان را انجام میدهند.
نوآوریهای جدید در فناوری؛ هدایت سفرها
سفر با خودرو
خودروهایی که امروزه سیستمهای رایانهای متفاوتی را در خود جای دادهاند، با هدایت فناوریهایی مانند علم داده، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا،؛ سفرهای جادهای سادهتر، ایمنتر، کارآمدتر و سازگار با محیطزیست را ترویج میکنند.
سفر با هواپیما
امنیت سایبری، رباتیک، واقعیت مجازی، منابع انرژی جایگزین، چاپ سه بعدی، اینترنت اشیا و فناوریهای فضایی از جمله فناوری هایی است که هوانوردی و آینده سفر را متحول میکنند. این فناوری ها توسط انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی در گزارش آینده صنعت هواپیمایی ۲۰۳۵ شناسایی شده اند.
سفر با قطار
به لطف ظهور سوخت های جایگزین و راحتیای که برای مسافران ایجاد میکند، بسیاری از کارشناسان به قطار به عنوان یکی از وسایل حمل و نقل اشاره کرده اند که آینده گردشگری را مشخص میکند. از جمله مزایای قطار می توان به افزایش واگن های ریلی سریع السیر و امکان خودکارسازی آنها اشاره کرد.
کشتیهای کروز
پس از همهگیری ویروس کرونا، کشتیهای کروز از فناوریهای بدون تماس و برنامههای تلفن همراه ادغامشده با اطلاعات بیومتریک برای سادهسازی فرآیندهایی مانند ورود به سیستم استفاده میکنند. آنها همچنین طرح های بهتر و منابع انرژی تجدیدپذیر را برای کاهش اثرات زیست محیطی خود انتخاب میکنند.
اقدامات فناوری محور برای تغییر عادات سفر
فناوری در بخش امنیت سفر
در حالی که فناوریهای جدید تشخیص با اطلاعات بیومتریک مسافران در حال سادهسازی پستهای بازرسی امنیتی در فرودگاهها و هتلهاست، سرویسهای اورژانس نیز آمادگی بیشتری برای پاسخگویی به یک رویداد احتمالی دارند.
رباتیک در بخش خدمات سفر
رباتها علاوه بر یافتن کارکردهای جدید در مناطق مختلف هتل، مراحل دیگری از سفرهای ما را تغییر میدهند. مثلا در فرودگاهها، به طور فزایندهای دیده میشود که ربات ها از عملکردهای امنیتی مراقبت میکنند و به سؤالات مسافران پاسخ میدهند.
هوش مصنوعی در بخش مشتری مداری
هتل های زنجیره ای، خطوط هوایی، آژانس های مسافرتی، اپراتورهای تور و شرکت های حمل و نقل، از پردازش سریع دادهها و هوش مصنوعی برای به دست آوردن اطلاعات و نتیجه گیری در مورد ترجیحات مشتریان و مدیریت موجودیهای خود استفاده میکنند.
واقعیت مجازی در بخش جذب مشتری
صنعت سفر واقعیت مجازی را به عنوان ابزاری برای الهام بخشیدن به ماجراجوییهای بعدی ما در سرتاسر جهان پذیرفته است. خواه آژانسهای مسافرتی که مشتریان را قبل از رزرو از یک مقصد دعوت به تماشای آن میکنند یا هتلهایی که تورهایی از فضای هتل خود ارائه میدهند.
سخن پایانی
به هر نقطه از اکوسیستم سفر که نگاه کنید، تحول فناوریها در حال تغییر و بازتعریف هر مرحله از سفر مشتری است. شرکتها نیز برای هماهنگی با این موج تحول، سعی میکنند با تخصیص هزینه، تسریع نوآوری و دادهمحور شدن، قدم در عرصه تحولات فناوری گذاشته و تجربه مشتری را بهبود بخشند.
در تنظیم این مقاله از منبع زیر استفاده شده است: