روستای رندان

اگر می خواهید تهرانگردی کنید و به جایی سفر کنید که هم طبیعت زیبا داشته و هم آبادی باشد، روستای زیبای «رندان» را به شما پیشنهاد می کنیم. روستای رندان تهران گزینه ای مناسب برای گردش با دوستان و خانواده بوده و از جمله جاهایی است که می توانید با خیال راحت فرزندان تان را نیز به همراه ببرید و یک بوم­گردی جذاب را با عزیزان خود تجربه کنید. اما رندان کجاست؟ در این مقاله قصد داریم شما را با روستای رندان تهران بیشتر آشنا کنیم .

نمایی از جاده روستای رندان

کن منطقه ای زیبا در شمال غرب تهران است که شامل دهستان سولقان می شود. سولقان از چند روستای زیبا در پای کوهستان تشکیل شده که یکی از این روستاها «رندان» نام دارد. روستای رندان در شمال سولقان واقع شده است. رندان را با نام های دیگر از جمله رِندون، رَندون و رَمِدون یا رَمِدان می شناسند.

اما چرا رَمدون؟

ایران شناسان معتقدند که این منطقه در گذشته روستا نبوده بلکه یکی از مناطقی بوده که روستائیان شهرری، تهران قدیم و روستاهای اطراف، رَمه ها و گله های خود را برای چَرا به آنجا می بردند و در واقع منظور از رَمدون همان رمه دان می باشد که برای راحتی در تلظ حرف «مـ» به حرف «نـ» تغییر پیدا کرده است و به طور عامیانه به این روستا «رندون» می گویند.

این منطقه به مرور زمان شکل روستا به خود گرفته؛ به همین دلیل تا چند سال پیش نیز شغل اصلی مردم روستای رندان، گله داری یا همان رمه داری بوده است؛ اما در حال حاضر اکثر آنان باغدار هستند. نکته بسیار جالب این است که مردم روستای رندان که جزئی از پایتخت محسوب می شوند، هنوز به زبان «تاتی» صحبت می کنند. تاتی یکی از زبان های ایرانی است که در شمال غرب کشور مرسوم می باشد.

درباره جاذبه های تهران بیشتر بدانیم :
یکی از جذاب ترین موزه های تهران: موزه عروسک ملل

نشانی روستای رندان

همان طور که گفتیم روستای رندان فاصله کمی تا تهران دارد و برای گردشگری یا بهتر است بگوییم برای تهرانگردی یک روزه بسیار مناسب است. در مسیر تهران – کن سولقان –کیلومتر۱۸ جاده امامزاده داوود تابلوی روستای رندان را می بینید که تا خود روستا ۶ کیلومتر دیگر راه در پیش دارید.

اگر با ماشین شخصی به رندان می روید، نگران نباشید جاده تا رسیدن به روستا آسفالت است. با وجود این که فاصله روستای رندان تا تهران حدود سی کیلومتر است اما جز مناطق بکر ایران محسوب می شود. پیشنهاد می کنیم حتماً به دیدن این منطقه بکر و زیبا بروید.

تصویرگوگل مپ از روستای رندان

آب و هوا در رندان

روستای رندان به علت واقع شدن در ارتفاع ۲۰۰۰ متری، زمستان های سردی دارد و حدود ۱۲۰ روز سال یخبندان است، به همین دلیل جمعیت ساکن در این منطقه در تابستان تقریباً دو برابر زمستان می باشد. در زمستان کمتر از ۳۰۰ نفر ساکن این روستا هستند و در واقع یک منطقه ییلاقی برای اهالی به شمار می رود.

زمستان روستای رندان

میانگین دما در طول سال در روستای رندان حدود ۲۴ درجه سانتیگراد است. از ویژگی های این روستا، پرآب بودن این منطقه می باشد. برف زمستان و باران پاییز و تگرگ بهار این منطقه را به منطقه ای پرآب تبدیل کرده است. چه زمانی برای سفر به روستای رندان مناسب است؟

از آنجایی که این منطقه کوهستانی و ییلاقی محسوب می شود، جای بسیار خوش آب و هوایی در بهار و تابستان است. خرداد ماه زیباترین زمان برای بازدید از این روستای زیبا می باشد. هرچند در اوایل پاییز نیز می توانید از این منطقه دیدن کنید و در کنار آتش و بخاری های ذغالی از زیبایی های طبیعت پاییزی آن لذت ببرید.

روستای رندان ، طبیعت بکر تهران

روستای رندان بر خلاف بسیاری از روستاهای تهران یا شمال کشور، بکر بودن خود را از دست نداده؛ هرچند عملیات گازرسانی به این روستا در آبان ۱۳۹۹ انجام شده است و خانه های ویلایی نوساز در این روستا به چشم می خورد اما هنوز بسیاری از روستاییان از هیزم برای گرم کردن خانه های شان استفاده می کنند، خانه های قدیمی خود را حفظ و یا بازسازی کرده اند و در تنور حیاط خانه نان می پزند.

گردشگری در روستای رندان

علاوه بر آن که روستای رندان همیشه مورد توجه طبیعت دوستان بوده و کوهنوردان برای صعود به قله های اطراف سولقان از این روستا عبور می کرده اند؛ پیشرفت تکنولوژی، همه گیر شدن گوشی های هوشمند و اینترنت، شبکه های مجازی به خصوص اینستاگرام باعث شده مردم با این روستا بیشتر آشنا شوند و صنعت بومگردی در آن رونق گیرد. تورهای گردشگری زیادی از سراسر کشور به خصوص تهران و کرج به تماشای روستای رندان می آیند.

رودهای روان در رندان

این روستا چه جذابیت هایی برای گردشگری دارد؟

اگر قدم زدن و پیاده روی را دوست دارید، پیشنهاد می­کنیم کوچه های زیبا و باصفای روستای رندان را از دست ندهید. در این روستا از شلوغی های شهر خبری نیست و با خیال راحت می توانید در کوچه های روستای رندان قدم بزنید و صدای باد لابلای درختان انبوه، آواز پرندگان، و صدای آب روان در رودها را بشنوید؛ صدایی که هیچ وقت در شهر به گوش نمی رسد.

قدم زدن در کوچه های تنگ و سنگی که چتری بزرگ از درختان بر آن سایه انداخته، عبور از رودهای کوچکی که در کوچه پس کوچه های روستا جاری است، تجربه بی نظیر و خوشایندی می باشد که به راحتی می توانید به خود و کودکانتان هدیه دهید. نوشیدن چای در کافه های کوچک روستا به همراه توت و کشمش خود منطقه، و سرو نان های داغ گردویی که در تنور پخته شده است را هم به زیبایی های روستا اضافه کنید.

باغ های روستای رندان

باغ های انگور، گیلاس، آلبالو، هلو، گردو و نظایر آنها از زیباهای این روستاست. با کمی پیاده روی در اطراف روستای رندان می توانید بوته های سماق را به وفور ببینید. دورتا دور روستا دره های زیبایی است که هر کدام به روستای مجاور راه دارد. این دره ها مملو از گیاهان است که بسیاری از آنها خاصیت دارویی دارد. می توانید از بومی های منطقه بخواهید که در شناسایی این گیاهان راهنمای تان باشند.

آبشار رندان

از زیباترین قسمت های روستا که ارزش رفتن به رندان را چند برابر می کند، «آبشار رندان» یا «آبشار دره حیدر» است که به آن «آبشار سنگان» نیز می گویند و دلیل این نام، نزدیکی به روستای مجاور- سنگان- است. آبشار در ۲ کیلومتری شرق روستای رندان قرار دارد که ماشین رو نیست و با کمتر از یک ساعت پیاده روی به آبشاری می رسید که ۴۰ متر ارتفاع دارد.

مسیر پیاده روی به آبشار هموار و زیباست و شامل عبور از رودخانه و پل چوبی نیز می شود که جذابیت این پیاده روی را بیشتر می کند. جالب این است که در طول مسیر، آبشار قابل دیدن نیست و بعد از یک شیب نسبتاً تند در انتهای مسیر، دیده می شود.

فصل مناسب برای دیدن این آبشار

اویل بهار تا اواسط تابستان است.در مرداد ماه حجم آب آبشار به کمترین حد خود می رسد. به علت ارتفاع ۲۲۰۰ متری این منطقه از سطح دریا و سردی هوا، رفتن به آبشار رندان را در پاییز و زمستان به شما پیشنهاد نمی کنیم؛ مگر این که کوهنورد بوده و تصمیم داشته باشیدکه با تجهیزات به آبشار سفر کنید. ناگفته نماند که روستای رندان قله ای به همین نام دارد که ارتفاع آن ۳۰۰۰ متر است و کوهنوردان زیادی در طول سال این قله را صعود می کنند.

آبشار رندان یا آبشار دره حیدر

مسیر پیاده روی آبشار رندان

قله لوراک

علاوه بر قله رندان،‌ روستای رندان یکی از مسیرهای اصلی صعود به قله ۳۵۶۰ متری لوارک است. این قله در ادامه خط الرأس توچال پس از قله‌های شاه نشین، سربازارک و بازارک، در غربی‌ترین نقطه این خط الرأس قرار دارد. برای صعود به این قله باید به بالای آبشار رندان رفته، از یال سمت چپ آبشار کمی ارتفاع گرفته و سپس وارد دره‌ای شوید. در امتداد این دره زیبا با‌غ‌های گیلاس خودنمایی می کند. در انتهای دره، خود را به روی گردنه شهرستانک رسانده و در جهت شرق به قله لوارک صعود کنید. صعود به این قله در فصل تابستان حدود ۸ ساعت زمان‌ می‌برد.

نمایی از قله لوارک

غذای محلی روستای رندان

«والک پلو» غذای بومی روستای رندان است. والک گیاهی خوراکی و خودرو به شکل بوته است که در منطقه کوهستانی رندان و در بهار می روید. کاهش قند خون، ادرارآوری، بهبود تنگی نفس و قلیایی کردن خون از جمله فواید این گیاه است. به والک، سیر وحشی نیز می گویند. روستاییان رندان این گیاه را می چینند و در بازار می فروشند. اگر در فصل بهار به رندان می روید خرید والک را فراموش نکنید هرچند خودتان هم با پیاده روی در اطراف روستا می توانید والک بچینید.

گیاه والک

والک عطر تندی دارد به همین دلیل مقدار کمی از این گیاه را به همراه برنج دم می کنند. این پلوی خوش عطر را می توانید با نیمرو، گوشت و یا مرغ سرخ شده میل کنید.

سوغات رندان

سفر بدون سوغات نمی شود حتی اگر یک روستای کوچک مثل رندان باشد. از رندان می توانید والک، سماق، گردو،توت، کشمش، آبغوره، غوره خشک و میوه خشک با خود سوغات بیاورید.

زباله، مشکل همیشگی گردشگری

گردشگران زیادی هستند که به طبیعت احترام می گذارند و وظایف شهروندی خود را به خوبی انجام می دهند. رها کردن زباله در طبیعت نشانه بارز بی اخلاقی است. اگر به این روستای زیبا سفر می کنید، زباله خود را در طبیعت رها نکنید؛ حتی زباله هایی که فکر می کنید جذب طبیعت می شود، چون باعث آلودگی محیط زیست شده و از زیبایی روستا و جاذبه های گردشگری آن کم می کند.

Kan is a beautiful region in the north-west of Tehran, which includes Sologhan village. Sologhan consists of several beautiful villages at the foot of the mountain, one of which is called “Rendan”. Rendan village is located in the north of Sologhan. Rendan is known by other names such as Rendoon, Randon and Ramedoon or Ramedan.

در تنظیم این نوشته از منابع زیر استفاده شده است:

https://fa.wikipedia.org/wiki

https://www.otaghak.com/

https://www.jadeh.ir/

http://www.bezanimbiroon.ir

http://kuhnavardi.com

https://seeiran.ir

نوشته: سمانه ملکی

برچسب ها:

آبشار دره حیدر, آبشار رندان, آبشار رندون, آبشار سنگان, بومگردی, تهران, تهرانگردی, روستان رندون, روستای رندان, شهرهای ایران, قله رندان, گردشگری یکروزه

مطالب مرتبط :

اسباب بازی‌های بومی تهران

اسباب بازی‌های بومی تهران

نوزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک

نوزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک

نمایشگاه‌های صنایع دستی و صنعت گردشگری در تهران(۱۴۰۱-۱۴۰۲)

نمایشگاه‌های صنایع دستی و صنعت گردشگری در تهران(۱۴۰۱-۱۴۰۲)

۴ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

اخبار