عروسک های بومی

    همه ی ما در دوران کودکی عروسک هایی داشتیم که رفیق، همدم و همراه خیال پردازی های دور و دراز مان بودند. از عروسک های بومی یا دست ساز مادربزرگ ها و مادرها گرفته تا عروسک های پر زرق و برق پشت ویترین مغازه ها که با دیدنشان نفسمان در سینه حبس می شد و شروع به رویا بافی درباره ی بازی با آن عروسک های بومی می کردیم.

این عروسک ها گاه فرزندمان می شدند که باید از آن ها مراقبت می کردیم، گاه دوستمان که به مهمانی ما دعوت شده و با چای تازه دم و شیرینی داغ خانگی از او پذیرایی می کردیم، گاه خانم همسایه که او را اتفاقی می دیدیم و در میان مکالمات روزمره سریع باید خداحافظی می کردیم تا به غذای روی اجاق برسیم، گاه سربازان ما می شدند که حرکت دادنشان به سوی میدان جنگ با استراتژی خاصی صورت می گرفت، گاه حیوانات قلمروی ما می شدند و هم چون پادشاه جنگل با آن ها برخورد می کردیم.

سوالهایی در مورد عروسک ها

همه ی ما در آن سنین، چه پسر و چه دختر، با ذهن هایی خلاق به داستان پردازی می پرداختیم و خودمان و عروسک هایمان نقش های اصلی این داستان ها را ایفا می کردیم. مرور این خاطرات قطعا برای هر انسانی شیرین و لذت بخش است. اما تا به حال به این فکر کرده اید که کودکان در نقاط مختلف ایران یا جهان با چه عروسک هایی بازی می کنند؟ سازنده ی عروسک مفهوم خاصی را با عروسکش بیان می کند؟ مادران، پدران، مادربزرگ ها و پدربزرگ ها و نسل های قدیمی ما با چه عروسک هایی بازی می کردند و آیا این عروسک ها هنوز هم وجود دارند؟

افسانه احسانی مدت ها پیش با این سوالات مواجه شد و تصمیم گرفت پاسخ آن ها را پیدا کند. او به نقاط مختلف ایران سفر کرد و روستاها را به دنبال رد پای عروسک های قدیمی زیر پا گذاشت.  به میان اقوام ایرانی رفت، با مادران و مادربزرگ ها هم کلام شد و به داستان های آن ها گوش فرا داد. از آن ها خواست تا عروسک های قدیمی شان را از گنجه ها بیرون بیاورند و اگر هنوز می توانند عروسکی درست کنند، نمونه ای برایش بسازند. اجازه دهید کمی بیشتر شما را با افسانه احسانی آشنا کنم. گمان می کنم سال ۱۳۹۴ بود که شور و حرارتی مضاعف برای کشف هر چه بیشتر فرهنگ، تاریخ و طبیعت ایران درونم به وجود آمده بود.

درباره موزه عروسک ملل بیشتر بدانیم:
یکی از جذاب ترین موزه های تهران: موزه عروسک ملل

سوالهایی در مورد عروسک ها

همه ی ما در آن سنین، چه پسر و چه دختر، با ذهن هایی خلاق به داستان پردازی می پرداختیم و خودمان و عروسک هایمان نقش های اصلی این داستان ها را ایفا می کردیم. مرور این خاطرات قطعا برای هر انسانی شیرین و لذت بخش است. اما تا به حال به این فکر کرده اید که کودکان در نقاط مختلف ایران یا جهان با چه عروسک هایی بازی می کنند؟ سازنده ی عروسک مفهوم خاصی را با عروسکش بیان می کند؟ مادران، پدران، مادربزرگ ها و پدربزرگ ها و نسل های قدیمی ما با چه عروسک هایی بازی می کردند و آیا این عروسک ها هنوز هم وجود دارند؟

افسانه احسانی مدت ها پیش با این سوالات مواجه شد و تصمیم گرفت پاسخ آن ها را پیدا کند. او به نقاط مختلف ایران سفر کرد و روستاها را به دنبال رد پای عروسک های قدیمی زیر پا گذاشت.  به میان اقوام ایرانی رفت، با مادران و مادربزرگ ها هم کلام شد و به داستان های آن ها گوش فرا داد. از آن ها خواست تا عروسک های قدیمی شان را از گنجه ها بیرون بیاورند و اگر هنوز می توانند عروسکی درست کنند، نمونه ای برایش بسازند. اجازه دهید کمی بیشتر شما را با افسانه احسانی آشنا کنم. گمان می کنم سال ۱۳۹۴ بود که شور و حرارتی مضاعف برای کشف هر چه بیشتر فرهنگ، تاریخ و طبیعت ایران درونم به وجود آمده بود.

داوطلبان احیای فرهنگ و حفظ محیط زیست

تمام وبلاگ های شخصی را زیر و رو می کردم تا خاطرات و تجربیات اساتید این حوزه ها را بخوانم. آن زمان بود که به نام افسانه احسانی برخوردم. او و همسرش نیما آذری فعالیت هایی داوطلبانه در راستای احیای فرهنگ ایران زمین و حفظ محیط زیست انجام می دادند و سال ها بود که موسسه ی آوای طبیعت پایدار را تاسیس کرده بودند. برای مثال با فعالیت و آموزش های موثر به مردم بومی جزیره ی قشم، به حفظ گونه ی لاک پشت پوزه عقابی کمک شایانی کردند.

حوزه ی فعالیت و طرح های این زوج دوست داشتنی بسیار گسترده بوده و هست و مطلبی نیست که بتوان به تمامی در این مقاله به آن پرداخت. پس بگذارید به این حد از معرفی بسنده کرده و بر پروژه ی احیای عروسک های بومی ایران متمرکز شویم. همان طور که گفته شد خانم احسانی به همراه تیم داوطلبان سال ها سفر کردند و عروسک های بسیاری را کشف و شناسایی کردند.

کشف و شناسایی عروسک های سنتی

هر کدام از این عروسک های بومی نامی داشتند، با مواد موجود در همان منطقه ساخته شده و داستان ها و نکاتی از فرهنگ آن اقلیم را روایت می کردند. برای مثال دوتوک از خراسان جنوبی آمده و نامش به معنای دختر کوچک است. مادران آن را از چوب، شاخه ی درختان، خرده پارچه و دکمه می ساختند و به دخترک هایشان می سپردند تا مشغول بازی شوند. دوتوک انواع مختلفی دارد اما پایه و اساس ساخت آن در نقاط مختلف بسیار شبیه به یکدیگر هستند.

جالب است بدانید که اصالت و حفظ شکل اصلی این عروسک ها اهمیت بسیار زیادی در احیای آن ها دارد. بنابراین خانم احسانی برای اطمینان خاطر از شکل اصلی دوتوک به روستای تاجمیر رفت و از یک بانوی ۹۰ ساله ی نابینا که دختر بنیان گذار روستای تاجمیر بود کمک گرفت. بانوی تاجمیری به همراه دخترش کمک بسیار زیادی به تعیین شکل اصلی دوتوک کردند.

بانوی نابینای تاجمیری و دخترش در حال کمک به شناسایی اصالت شکل دهتولوک

بانوی نابینای تاجمیری و دخترش در حال کمک به شناسایی اصالت شکل دوتوک

دوتوک بلوچی با سبک خراسان جنوبی

مراحل ساخت یک دوتوک بلوچی از خراسان جنوبی

عروسک های سنتی جنوب کشور

یا دهتولوک با آن برقع زیبا و اصیل که از جزیره ی قشم بازگوکننده ی فرهنگ مردمان آن خطه است. هر کسی با نگاه به آن می تواند از پوشش زیبای زنان جنوبی مطلع شود و سازنده ی آن را تحسین کند.
همان طور که قبلا هم گفته شد عروسک ها با توجه به مواد در دسترس در همان منطقه ساخته می شدند.

دهتولوک با برقع

عروسک دهتولوک مربوط به جزیره ی قشم

بنابراین در منطقه ای مانند خوزستان و در منطقه ی میان رودان که گاه باران خاک ها را گل آلود می کرده، عروسکی مانند شلی به وجود آمده است. سازندگان شلی از گل می ساختند. یا در منطقه ی دیگری مانند نهبندان که مهد شتر ایران است، عروسکی گلی به شکل شتر می ساختند و جالب است بدانید که در ساخت آن به جای استفاده از آب و ترکیب با خاک، از شیر شتر استفاده می کردند. خوشبختانه هنوز هم این عروسک تولید و عرضه می شود.

عروسک ها با توجه به مواد در دسترس در همان منطقه ساخته می شدند.

عروسک گلی ساخته شده در خوزستان

در منطقه ی دیگری مانند نهبندان که مهد شتر ایران است، عروسکی گلی به شکل شتر می ساختند.

 عروسک گلی ساخته شده در نهبندان

عروسک های سنتی شمال کشور

با من به استان گلستان سفر کنید و اجازه دهید که شما را با عروسک های روستای قلعه قاف آشنا کنم. مردان و زنان روستایی با لباس های محلی که پارچه هایشان عموما دست باف هستند. به عروسک خانم جلویی دقت کنید. انگار دهانش بسته است. این عروسک نشان دهنده ی یک عروس قلعه قافی است و بسته بودن دهانش به این رسم اشاره دارد که در گذشته های دور عروس تا یک سال صحبت نمی کرده است.

ارتباط نزدیک عروسک و فرهنگ

جالب نیست؟ ما با دیدن یک عروسک به رسم و رسوم یک فرهنگ نیز می رسیم.

ما با دیدن یک عروسک به رسم و رسوم یک فرهنگ نیز می رسیم.
این عروسک نشان دهنده ی یک عروس قلعه قافی است

عروسک های قلعه قافی استان گلستان

به این خانواده ی دوست داشتنی نگاه کنید. عروسکانی به نام قورچوق که از استان گلستان احیا شده اند. عروسک ها به شکل عروس و داماد هستند و بعد از مدتی عروسکی به شکل کودکشان به این خانواده ی زیبا اضافه می شود. در ساخت این عروسک ها حتی به حلقه ای که زنان ترکمن زیر روسری بر سر می گذارند توجه می شود و حقیقتا توجه به این جزییات زیبا و تحسین برانگیز است.

عروسکانی به نام قورچوق که از استان گلستان احیا شده اند.

عروسک های قورچوق مربوط به استان گلستان

صویر سمت راست: عروسک های ساخت روستای اردبیلک

تصویر سمت راست: عروسک های ساخت روستای اردبیلک

عروسک هاس ساخته شده در روستای الولک

 تصویر سمت چپ: عروسک هاس ساخته شده در روستای الولک

عروسک های کاربردی !

حالا زمان آن رسیده که به شمال کشور و استان زیبا، سبز و با طراوت گیلان سفر کنیم. حتما در سفرهایتان به شمال کشور صنایع دستی متعددی را دیده اید. این بار نیز با ورزا مشته آشنا شوید. سازنده در توضیح این اسم می گوید: آخرین مشت برنج که از مزرعه حاصل می شود، به پاس قدردانی از زحمت هایی که گاو نر کشیده، در اختیارش قرار می گیرد. همان طور که در عکس رو به رو مشاهده می کنید علاوه بر عروسک، پوششی برای لامپ نیز ساخته شده است. حقیقتا که هنر زنان و مردان ایرانی ستودنی است.

آخرین مشت برنج

عروسک و صنایع دستی ورزا مشته ساخته شده در استان گیالن

اما فکر نکنید که عروسک ها فقط مختص به دخترها بوده و هیچ عروسکی به شکل مردها ساخته نمی شود. به این مردان زابلی نگاه و هنر ساخت عروسک هایی برآمده از خطه ی سیستان و بلوچستان را تحسین کنید. این عروسک ها در روستای کیخا و به دست زنان هنرمند روستایی ساخته شده اند. گفته می شود تفاوت لباس مردان در سیستان و بلوچستان و کرمان در یقه ی آن هاست. یقه ی لباس های بلوچی گرد و لباس های کرمانی به صورت یقه دار است.

عروسک بومی استان لرستان

عروسک بومی از استان لرستان

منطقه درگز در استان خراسان رضوی

عروسک های بوک

عروسک مردان زابلی

عروسک مردان زابلی از روستای کیخا

عروسک های بومی ؛ مسافرانی از دورترین نقاط ایران زمین

عروسکی از جنس قارا

با عروسک های بومی ایران بیشتر آشنا شوید :
عروسک های بومی ترک زبان های ایران

آیا تمامی عروسک موجود همین های است که گفتیم ؟

عروسک های بسیار دیگری شناسایی و احیا شده اند که متاسفانه فرصت بررسی تمام آن ها در این مقاله وجود ندارد. هم چنین تلاش برای کشف عروسک های بیشتر در تمام نقاط ایران وجود دارد. احتمالا شما هم مانند من پس از آشنایی با این عروسک ها و اصالتشان و هم چنین تلاش هایی که برای بازشناساندن آن ها صورت می گیرد، به این نتیجه برسید که چقدر جای این بازیچه ها در دستان کودکان نسل جدید ما خالی ست.

همه ی ما می توانیم در کنار هدیه های مدرن و امروزی به کودکان خودمان و عزیزانمان، عروسک های احیا شده ی بومی ایران را نیز هدیه دهیم. این کار نه تنها به معیشت مکمل زنان هنرمند روستایی و توسعه ی پایدار ایران زمینمان کمک می کند، بلکه سبب آشنایی کودکان از سنین کم با فرهنگ و هنر نقاط مختلف ایران نیز می شود. بیایید لذت دوباره ی لمس عروسک ها و هم بازی شدن با آن ها را به کودکان این نسل هدیه دهیم و قدرت رویاپردازی و خیالبافی آن ها را تقویت کنیم.

سخن آخر

افسانه احسانی معتقد است: احیای عروسک های بومی ایران سبب ارتباط میان نسل ها یعنی ارتباط میان مادربزرگ ها، مادرها و نوه ها می گردد. با این فعالیت زنان روستا می توانند فرهنگ و هویت خود را نشان دهند. هم چنین به حال خوب اهالی روستا و حفظ محیط زیست کمک می شود.

چرا که هنر یکی از عوامل توسعه ی پایدار هر منطقه ای به شمار می رود و این مهم بدون مشارکت زنان آن منطقه حاصل نمی شود چرا که زنان می توانند خانواده را دور هم جمع و ارزش ها را زنده کنند. اما این امر بدون انگیزه و اشتیاق در زنان جامعه حاصل نمی شود و ایجاد معیشت مکمل برای آن ها یکی از راه های رسیدن به این هدف می باشد.

آیا احیا، ساخت عروسک های بومی و فروش آن ها در شهرهای بزرگ یکی از بهترین راه ها نیست؟

عروسک های بومی ایران سبب ارتباط میان نسل ها

در نگارش این مقاله از منابع زیر استفاده شده است

https://www.instagram.com/persian_local_dolls

www.artforconservation.persianblog.ir

www.tabiatpaydar.com

نویسنده: مهسا صارمی کیا (آذر ۱۳۹۹)

برچسب ها:

ایران, تیتک, دهتولوک, دوتوک, عروسک های بوک, عروسک های بومی, عروسک های روستای قلعه قاف, عروسک های روستای کیخا, قورچوق

مطالب مرتبط :

عروسک‌های شب یلدا و عید نوروز

عروسک‌های شب یلدا و عید نوروز

نمایشگاه‌های فرهنگی شب یلدا ۱۴۰۱

نمایشگاه‌های فرهنگی شب یلدا ۱۴۰۱

تکم چی ها یادآوران نوروز

عروسک های بومی ترک زبان های ایران

عروسک های بومی ترک زبان های ایران

۶ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

عروسک های بومی

    همه ی ما در دوران کودکی عروسک هایی داشتیم که رفیق، همدم و همراه خیال پردازی های دور و دراز مان بودند. از عروسک های بومی یا دست ساز مادربزرگ ها و مادرها گرفته تا عروسک های پر زرق و برق پشت ویترین مغازه ها که با دیدنشان نفسمان در سینه حبس می شد و شروع به رویا بافی درباره ی بازی با آن عروسک های بومی می کردیم.

این عروسک ها گاه فرزندمان می شدند که باید از آن ها مراقبت می کردیم، گاه دوستمان که به مهمانی ما دعوت شده و با چای تازه دم و شیرینی داغ خانگی از او پذیرایی می کردیم، گاه خانم همسایه که او را اتفاقی می دیدیم و در میان مکالمات روزمره سریع باید خداحافظی می کردیم تا به غذای روی اجاق برسیم، گاه سربازان ما می شدند که حرکت دادنشان به سوی میدان جنگ با استراتژی خاصی صورت می گرفت، گاه حیوانات قلمروی ما می شدند و هم چون پادشاه جنگل با آن ها برخورد می کردیم.

سوالهایی در مورد عروسک ها

همه ی ما در آن سنین، چه پسر و چه دختر، با ذهن هایی خلاق به داستان پردازی می پرداختیم و خودمان و عروسک هایمان نقش های اصلی این داستان ها را ایفا می کردیم. مرور این خاطرات قطعا برای هر انسانی شیرین و لذت بخش است. اما تا به حال به این فکر کرده اید که کودکان در نقاط مختلف ایران یا جهان با چه عروسک هایی بازی می کنند؟ سازنده ی عروسک مفهوم خاصی را با عروسکش بیان می کند؟ مادران، پدران، مادربزرگ ها و پدربزرگ ها و نسل های قدیمی ما با چه عروسک هایی بازی می کردند و آیا این عروسک ها هنوز هم وجود دارند؟

افسانه احسانی مدت ها پیش با این سوالات مواجه شد و تصمیم گرفت پاسخ آن ها را پیدا کند. او به نقاط مختلف ایران سفر کرد و روستاها را به دنبال رد پای عروسک های قدیمی زیر پا گذاشت.  به میان اقوام ایرانی رفت، با مادران و مادربزرگ ها هم کلام شد و به داستان های آن ها گوش فرا داد. از آن ها خواست تا عروسک های قدیمی شان را از گنجه ها بیرون بیاورند و اگر هنوز می توانند عروسکی درست کنند، نمونه ای برایش بسازند. اجازه دهید کمی بیشتر شما را با افسانه احسانی آشنا کنم. گمان می کنم سال ۱۳۹۴ بود که شور و حرارتی مضاعف برای کشف هر چه بیشتر فرهنگ، تاریخ و طبیعت ایران درونم به وجود آمده بود.

درباره موزه عروسک ملل بیشتر بدانیم:
یکی از جذاب ترین موزه های تهران: موزه عروسک ملل

سوالهایی در مورد عروسک ها

همه ی ما در آن سنین، چه پسر و چه دختر، با ذهن هایی خلاق به داستان پردازی می پرداختیم و خودمان و عروسک هایمان نقش های اصلی این داستان ها را ایفا می کردیم. مرور این خاطرات قطعا برای هر انسانی شیرین و لذت بخش است. اما تا به حال به این فکر کرده اید که کودکان در نقاط مختلف ایران یا جهان با چه عروسک هایی بازی می کنند؟ سازنده ی عروسک مفهوم خاصی را با عروسکش بیان می کند؟ مادران، پدران، مادربزرگ ها و پدربزرگ ها و نسل های قدیمی ما با چه عروسک هایی بازی می کردند و آیا این عروسک ها هنوز هم وجود دارند؟

افسانه احسانی مدت ها پیش با این سوالات مواجه شد و تصمیم گرفت پاسخ آن ها را پیدا کند. او به نقاط مختلف ایران سفر کرد و روستاها را به دنبال رد پای عروسک های قدیمی زیر پا گذاشت.  به میان اقوام ایرانی رفت، با مادران و مادربزرگ ها هم کلام شد و به داستان های آن ها گوش فرا داد. از آن ها خواست تا عروسک های قدیمی شان را از گنجه ها بیرون بیاورند و اگر هنوز می توانند عروسکی درست کنند، نمونه ای برایش بسازند. اجازه دهید کمی بیشتر شما را با افسانه احسانی آشنا کنم. گمان می کنم سال ۱۳۹۴ بود که شور و حرارتی مضاعف برای کشف هر چه بیشتر فرهنگ، تاریخ و طبیعت ایران درونم به وجود آمده بود.

داوطلبان احیای فرهنگ و حفظ محیط زیست

تمام وبلاگ های شخصی را زیر و رو می کردم تا خاطرات و تجربیات اساتید این حوزه ها را بخوانم. آن زمان بود که به نام افسانه احسانی برخوردم. او و همسرش نیما آذری فعالیت هایی داوطلبانه در راستای احیای فرهنگ ایران زمین و حفظ محیط زیست انجام می دادند و سال ها بود که موسسه ی آوای طبیعت پایدار را تاسیس کرده بودند. برای مثال با فعالیت و آموزش های موثر به مردم بومی جزیره ی قشم، به حفظ گونه ی لاک پشت پوزه عقابی کمک شایانی کردند.

حوزه ی فعالیت و طرح های این زوج دوست داشتنی بسیار گسترده بوده و هست و مطلبی نیست که بتوان به تمامی در این مقاله به آن پرداخت. پس بگذارید به این حد از معرفی بسنده کرده و بر پروژه ی احیای عروسک های بومی ایران متمرکز شویم. همان طور که گفته شد خانم احسانی به همراه تیم داوطلبان سال ها سفر کردند و عروسک های بسیاری را کشف و شناسایی کردند.

کشف و شناسایی عروسک های سنتی

هر کدام از این عروسک های بومی نامی داشتند، با مواد موجود در همان منطقه ساخته شده و داستان ها و نکاتی از فرهنگ آن اقلیم را روایت می کردند. برای مثال دوتوک از خراسان جنوبی آمده و نامش به معنای دختر کوچک است. مادران آن را از چوب، شاخه ی درختان، خرده پارچه و دکمه می ساختند و به دخترک هایشان می سپردند تا مشغول بازی شوند. دوتوک انواع مختلفی دارد اما پایه و اساس ساخت آن در نقاط مختلف بسیار شبیه به یکدیگر هستند.

جالب است بدانید که اصالت و حفظ شکل اصلی این عروسک ها اهمیت بسیار زیادی در احیای آن ها دارد. بنابراین خانم احسانی برای اطمینان خاطر از شکل اصلی دوتوک به روستای تاجمیر رفت و از یک بانوی ۹۰ ساله ی نابینا که دختر بنیان گذار روستای تاجمیر بود کمک گرفت. بانوی تاجمیری به همراه دخترش کمک بسیار زیادی به تعیین شکل اصلی دوتوک کردند.

بانوی نابینای تاجمیری و دخترش در حال کمک به شناسایی اصالت شکل دهتولوک

بانوی نابینای تاجمیری و دخترش در حال کمک به شناسایی اصالت شکل دوتوک

دوتوک بلوچی با سبک خراسان جنوبی

مراحل ساخت یک دوتوک بلوچی از خراسان جنوبی

عروسک های سنتی جنوب کشور

یا دهتولوک با آن برقع زیبا و اصیل که از جزیره ی قشم بازگوکننده ی فرهنگ مردمان آن خطه است. هر کسی با نگاه به آن می تواند از پوشش زیبای زنان جنوبی مطلع شود و سازنده ی آن را تحسین کند.
همان طور که قبلا هم گفته شد عروسک ها با توجه به مواد در دسترس در همان منطقه ساخته می شدند.

دهتولوک با برقع

عروسک دهتولوک مربوط به جزیره ی قشم

بنابراین در منطقه ای مانند خوزستان و در منطقه ی میان رودان که گاه باران خاک ها را گل آلود می کرده، عروسکی مانند شلی به وجود آمده است. سازندگان شلی از گل می ساختند. یا در منطقه ی دیگری مانند نهبندان که مهد شتر ایران است، عروسکی گلی به شکل شتر می ساختند و جالب است بدانید که در ساخت آن به جای استفاده از آب و ترکیب با خاک، از شیر شتر استفاده می کردند. خوشبختانه هنوز هم این عروسک تولید و عرضه می شود.

عروسک ها با توجه به مواد در دسترس در همان منطقه ساخته می شدند.

عروسک گلی ساخته شده در خوزستان

در منطقه ی دیگری مانند نهبندان که مهد شتر ایران است، عروسکی گلی به شکل شتر می ساختند.

 عروسک گلی ساخته شده در نهبندان

عروسک های سنتی شمال کشور

با من به استان گلستان سفر کنید و اجازه دهید که شما را با عروسک های روستای قلعه قاف آشنا کنم. مردان و زنان روستایی با لباس های محلی که پارچه هایشان عموما دست باف هستند. به عروسک خانم جلویی دقت کنید. انگار دهانش بسته است. این عروسک نشان دهنده ی یک عروس قلعه قافی است و بسته بودن دهانش به این رسم اشاره دارد که در گذشته های دور عروس تا یک سال صحبت نمی کرده است.

ارتباط نزدیک عروسک و فرهنگ

جالب نیست؟ ما با دیدن یک عروسک به رسم و رسوم یک فرهنگ نیز می رسیم.

ما با دیدن یک عروسک به رسم و رسوم یک فرهنگ نیز می رسیم.
این عروسک نشان دهنده ی یک عروس قلعه قافی است

عروسک های قلعه قافی استان گلستان

به این خانواده ی دوست داشتنی نگاه کنید. عروسکانی به نام قورچوق که از استان گلستان احیا شده اند. عروسک ها به شکل عروس و داماد هستند و بعد از مدتی عروسکی به شکل کودکشان به این خانواده ی زیبا اضافه می شود. در ساخت این عروسک ها حتی به حلقه ای که زنان ترکمن زیر روسری بر سر می گذارند توجه می شود و حقیقتا توجه به این جزییات زیبا و تحسین برانگیز است.

عروسکانی به نام قورچوق که از استان گلستان احیا شده اند.

عروسک های قورچوق مربوط به استان گلستان

صویر سمت راست: عروسک های ساخت روستای اردبیلک

تصویر سمت راست: عروسک های ساخت روستای اردبیلک

عروسک هاس ساخته شده در روستای الولک

 تصویر سمت چپ: عروسک هاس ساخته شده در روستای الولک

عروسک های کاربردی !

حالا زمان آن رسیده که به شمال کشور و استان زیبا، سبز و با طراوت گیلان سفر کنیم. حتما در سفرهایتان به شمال کشور صنایع دستی متعددی را دیده اید. این بار نیز با ورزا مشته آشنا شوید. سازنده در توضیح این اسم می گوید: آخرین مشت برنج که از مزرعه حاصل می شود، به پاس قدردانی از زحمت هایی که گاو نر کشیده، در اختیارش قرار می گیرد. همان طور که در عکس رو به رو مشاهده می کنید علاوه بر عروسک، پوششی برای لامپ نیز ساخته شده است. حقیقتا که هنر زنان و مردان ایرانی ستودنی است.

آخرین مشت برنج

عروسک و صنایع دستی ورزا مشته ساخته شده در استان گیالن

اما فکر نکنید که عروسک ها فقط مختص به دخترها بوده و هیچ عروسکی به شکل مردها ساخته نمی شود. به این مردان زابلی نگاه و هنر ساخت عروسک هایی برآمده از خطه ی سیستان و بلوچستان را تحسین کنید. این عروسک ها در روستای کیخا و به دست زنان هنرمند روستایی ساخته شده اند. گفته می شود تفاوت لباس مردان در سیستان و بلوچستان و کرمان در یقه ی آن هاست. یقه ی لباس های بلوچی گرد و لباس های کرمانی به صورت یقه دار است.

عروسک بومی استان لرستان

عروسک بومی از استان لرستان

منطقه درگز در استان خراسان رضوی

عروسک های بوک

عروسک مردان زابلی

عروسک مردان زابلی از روستای کیخا

عروسک های بومی ؛ مسافرانی از دورترین نقاط ایران زمین

عروسکی از جنس قارا

با عروسک های بومی ایران بیشتر آشنا شوید :
عروسک های بومی ترک زبان های ایران

آیا تمامی عروسک موجود همین های است که گفتیم ؟

عروسک های بسیار دیگری شناسایی و احیا شده اند که متاسفانه فرصت بررسی تمام آن ها در این مقاله وجود ندارد. هم چنین تلاش برای کشف عروسک های بیشتر در تمام نقاط ایران وجود دارد. احتمالا شما هم مانند من پس از آشنایی با این عروسک ها و اصالتشان و هم چنین تلاش هایی که برای بازشناساندن آن ها صورت می گیرد، به این نتیجه برسید که چقدر جای این بازیچه ها در دستان کودکان نسل جدید ما خالی ست.

همه ی ما می توانیم در کنار هدیه های مدرن و امروزی به کودکان خودمان و عزیزانمان، عروسک های احیا شده ی بومی ایران را نیز هدیه دهیم. این کار نه تنها به معیشت مکمل زنان هنرمند روستایی و توسعه ی پایدار ایران زمینمان کمک می کند، بلکه سبب آشنایی کودکان از سنین کم با فرهنگ و هنر نقاط مختلف ایران نیز می شود. بیایید لذت دوباره ی لمس عروسک ها و هم بازی شدن با آن ها را به کودکان این نسل هدیه دهیم و قدرت رویاپردازی و خیالبافی آن ها را تقویت کنیم.

سخن آخر

افسانه احسانی معتقد است: احیای عروسک های بومی ایران سبب ارتباط میان نسل ها یعنی ارتباط میان مادربزرگ ها، مادرها و نوه ها می گردد. با این فعالیت زنان روستا می توانند فرهنگ و هویت خود را نشان دهند. هم چنین به حال خوب اهالی روستا و حفظ محیط زیست کمک می شود.

چرا که هنر یکی از عوامل توسعه ی پایدار هر منطقه ای به شمار می رود و این مهم بدون مشارکت زنان آن منطقه حاصل نمی شود چرا که زنان می توانند خانواده را دور هم جمع و ارزش ها را زنده کنند. اما این امر بدون انگیزه و اشتیاق در زنان جامعه حاصل نمی شود و ایجاد معیشت مکمل برای آن ها یکی از راه های رسیدن به این هدف می باشد.

آیا احیا، ساخت عروسک های بومی و فروش آن ها در شهرهای بزرگ یکی از بهترین راه ها نیست؟

عروسک های بومی ایران سبب ارتباط میان نسل ها

در نگارش این مقاله از منابع زیر استفاده شده است

https://www.instagram.com/persian_local_dolls

www.artforconservation.persianblog.ir

www.tabiatpaydar.com

نویسنده: مهسا صارمی کیا (آذر ۱۳۹۹)

برچسب ها:

ایران, تیتک, دهتولوک, دوتوک, عروسک های بوک, عروسک های بومی, عروسک های روستای قلعه قاف, عروسک های روستای کیخا, قورچوق

مطالب مرتبط :

عروسک‌های شب یلدا و عید نوروز

عروسک‌های شب یلدا و عید نوروز

نمایشگاه‌های فرهنگی شب یلدا ۱۴۰۱

نمایشگاه‌های فرهنگی شب یلدا ۱۴۰۱

تکم چی ها یادآوران نوروز

عروسک های بومی ترک زبان های ایران

عروسک های بومی ترک زبان های ایران

۶ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

خبر رسان