آیین قالی شویان مشهد اردهال

هر ساله با نزدیک شدن به دومین جمعه‌ی ماه مهر، تکاپویی در میان مردم فین کاشان و ساکنان روستای خاوه اردهال می‌افتد که خبر از فرا رسیدن زمان برگزاری یکی از مراسم های آیینی و مذهبی مهم می‌دهد. این مراسم که قالیشویان نام دارد در آستان مقدس امامزاده سلطان علی بن محمد باقر (ع) در مشهد اردهال برگزار می‌شود. با عالی گرد همراه شوید تا شما را با مراسم قالیشویان؛ یکی از آیین های مهم کشورمان که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، آشنا نماییم.

تاریخچه مراسم قالی شویان

مردم فین کاشان در زمان امام محمد باقر(ع)، قاصدی با نام عامر بن ناصر فینی را نزد ایشان فرستادند و از وی خواستند پیشوایی آنها را بر عهده گیرد. امام، فرزند خود به نام سلطان علی برادر امام صادق را به شهر کاشان فرستاد، پس از چند سال که از اقامت فرزند امام در اردهال می‌گذشت، حاکم اردهال تصمیم به قتل ایشان گرفت. حمله در دربند ازناوه صورت گرفت، طبق نقشه حاکم چهل تن از زنان و دختران کلجاری، به صورت برهنه به میدان جنگ رفتند. سلطان علی به همین دلیل عقب نشینی کرد و در پناه یک سنگ به نماز و دعا مشغول ‌شد. در همین زمان دشمنان به ایشان حمله می‌کنند و همه را به شهادت می‌رسانند. زمانی که مردم کاشان و فین بزرگ، خبر شهادت فرزند امام را شنیدند با چوب و چماق به دشمنان حمله کرده و همگی را نابود کردند. آن‌ها بدن مطهر ایشان را در قالی سجاده‌اش می‌پیچانند و روی دوش‌شان می‌گذارند و با ذکر حسین حسین تا کنار رود روستای باریکرسف می‌آورند. این رود امروزه به نام چشمه شازده حسین (ع) شناخته می‌شود.

البته روایت دیگری هم از این واقعه وجود دارد که می‌گوید، مردم پس از دسترسی به بدن مطهر سلطان علی، آن را به بالای تپه‌ای در همان نزدیکی می‌برند و همان جا دفن می‌کنند. سپس قالی غرق در خون امامزاده را در نهر شستشو داده و آن را از خون پاک می‌کنند. البته در حین تمام این اتفاق‌ها مردم هنوز در حال جنگ با دشمن هستند که در نهایت اهالی خاوه هم به کمک آن‌ها می‌آیند و با همراهی ایشان، کار را تمام می‌کنند.

از آن زمان تاکنون هرساله مردم کاشان و اطراف آن در سالروز شهادت فرزند امام، در دومين جمعه مهرماه به اردهال می روند و مراسمی باشکوه به نام مراسم قالیشویان را اجرا می‌کنند. به عقیده ی کارشناسان، دیرینگی و تاریخی بودن این مراسم و جنبه های فرهنگی و اجتماعی آن، شایستگی ثبت در فهرست میراث ناملموس یونسکو را داشته است. به همین سبب نام آن از دسامبر ۲۰۱۲ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

آداب و رسوم و مراحل آئین قالی‌شویان

بافتن قالی

هر سال برای اجرای مراسم یک قالی بافته می‌شود که در حین اجرای آیین مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنرمندان منطقه از ماه‌ها قبل از شروع مراسم، از سر اخلاص و ارادت به حضرت سلطانعلي (ع) قالی بدون نقشه می‌بافند تا به جای قالي سال قبل مورد استفاده قرار گیرد.

جمعه جار

ﻳﻚ ﻫﻔﺘﻪ ﻗﺒﻞ از ﻣﺮاﺳﻢ ﻗﺎﻟﻲ‌ﺷﻮﻳﺎن، در اوﻟﻴﻦ ﺟﻤﻌﻪ ﭘﺎﻳﻴﺰ و ﻣﺎه ﻣﻬﺮ، ﻣﺮاﺳـﻢ ﺟـﺎر در ﺷﻬﺮﻫﺎی ﻓﻴﻦ و ﻛﺎﺷﺎن، اﺟﺮا ﻣﻲ‌ﺷﻮد. اﻳـﻦ ﺟﻤﻌـﻪ را «ﺟﻤﻌـﻪ ﺟـﺎر» ﻣﻲ‌ﻧﺎﻣﻨﺪ. ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺟﻤﻌﻪ ﺟﺎر و روز ﻗﺎﻟﻲ‌ﺷﻮﻳﻲ‌ ﺑﺮ ﻋﻬﺪه رﻳـﺶ‌ﺳـﻔﻴﺪان، ﻣﻌﺘﻤـﺪان و ﺑﺰرﮔـﺎن ﺷﻬﺮ ﻓﻴﻦ اﺳﺖ. در اﻳﻦ روز ﻋﻼوه ﺑﺮ اﻃﻼع‌رﺳﺎﻧﻲ، ﻣﺮدم را ﺑﺮای اﺟﺮای ﻣﺮاﺳﻢ ﻗﺎﻟﻲ‌ﺷﻮﻳﻲ‌ در ﻣـﺸﻬﺪ اردﻫﺎل، دﻋﻮت ﻣﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ. ﺑﺮای اﺟﺮای ﻣﺮاﺳﻢ «ﺟﺎر» ﺷـﺐ اوﻟـﻴﻦ ﺟﻤﻌـﻪ و ﺻـﺒﺢ ﺟﻤﻌـﻪ ﺟﺎرﭼﻲ‌ﻫﺎ در ﻛﺎﺷﺎن ﻗﺪم ﻣﻲ‌زﻧﻨﺪ و ﺑﺎ ﺑﺎﻧﮓ ﺑﻠﻨـﺪ و آواز ﻣﺨـﺼﻮﺻﻲ‌ ﻣـﺮدم را از ﻣﺮاﺳـﻢ ﻫﻔﺘﻪ آﻳﻨﺪه ﻣﻄﻠﻊ ﻣﻲ‌ﺳﺎزﻧﺪ: آﻫﺎی آﻫﺎی! ﻣﺮدم ﻓﻴﻦ از ﻣﺮد و زن، ﻛﻮﭼﻚ و ﺑﺰرگ، ﻫﻤﻪ ﺑﺸﻨﻮﻳﺪ؛ ﺣﺘﻲ‌ ﺑﭽـﻪ‌ﻫـﺎی ﻫﺸﺖ ﺳﺎﻟﻪ. ﺑﺎﻳﺪ روز جمعه در ﻣﺸﻬﺪ ﻗﺎﻟﻲ‌ در ﺻﺤﻦ ﺣﻀﺮت ﺳﻠﻄﺎن ﻋﻠﻲ‌ ﻣﻌـﺮوف ﺑـﻪ ﺻﺤﻦ ﺳﺮدار ﻛﺎﺷﻲ، ﺟﻤﻊ ﺷﻮﻳﺪ و ﭼـﻮب‌ﻫـﺎی ﺧـﻮد را ﻫﻤـﺮاه داﺷـﺘﻪ ﺑﺎﺷـﻴﺪ. آﻫـﺎﻟﻲ، آﻫﺎﻟﻲ!

ﻓﻴﻨﻲ‌ﻫﺎ آﻳﻴﻦ ﺟﺎر را در ﻣﺴﺎﺟﺪ ﻓﻴﻦ ﻧﻴﺰ اﺟﺮا ﻣﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ. جمعه شب فردی خوش صدا که به نام جارچی شناخته می‌شود، در مسجد جامع فین اشعاری را در مدح اهل بیت پیامبر و لعن و نفرین دشمنان او می‌خواند. حاضران در خواندن این اشعار با او همراهی می‌کنند.

در ﻛﺎﺷـﺎن چند جارچی در محل های مختلف به ویژه بازار كاشان و روستای خاوه به راه می افتند و فریاد زنان خبر فرا رسیدن روز موعود قالیشویان و هفته زیارت امامزاده سلطان علی (ع) را به مردم می دهند. آنها نیز به خواندن اشعار زیر می پردازند و حال و هوایی خاص را ایجاد می کنند :

بر حارث زرین كفش و زید رافیون لعنت

از بهر جفا بر شمر ملعون لعنت

در كرببلا به پاك مردان صلوات

اگر خسته جانی بگو یا علی

اگر ناتوانی بگو یا علی

به رفت سوی مشهد اردهال

به یاری یار خدا یا علی

کاروان پیاده

همه ساله در صبح روز پنجشنبه پیش از روز مراسم قالیشویان، از مسجد جامع فین که از آن به عنوان سجده گاه امامزاده سلطان علی (ع) یاد می شود، دسته ای از عاشقان آن حضرت با پای پیاده به راه می افتند تا برای انجام مراسم خود را به مرقد امامزاده برسانند. این کاروان پیاده در مسیر خود از کاشان تا اردهال از سرنج، جوشقان استرک، نیاسر، حسنارود، علوی، باریکرسف عبور می‌کند و از استقبال گرم مردم بهره مند می‌گردد. ﻓﻴﻨﻲﻫﺎ هنگام رسیدن به مسجد ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻲ‌ﺧﻮاﻧﻨﺪ:

ﻳﺎ ﺣﻀﺮت ﺳﻠﻄﺎﻧﻌﻠﻲ‌ اﻣﺎم ﻣﺤﻤﺪﺑﺎﻗﺮ ﺳﻼم ﻋﻠﻴﻜﻢ

از ﻓﻴﻦ ﻛﺎﺷﺎن ﺑﺮاﻳﺖ ﻓﺪاﻳﻲ‌ آﻣﺪه ﺳﻼم ﻋﻠﻴﻜﻢ

ختم قرآن

شب قبل از اجرای مراسم؛ قاریان قرآن و مشتاقان آن حضرت در صحن و درون بنای امامزاده گرد هم می‌آیند و با نوای آهنگین تلاوت قرآن مجید، فضایی روحانی را به وجود می‌آورند. در این شب قرآن ختم می‌شود تا انسان ها انس بیشتری با این کتاب آسمانی پیدا کنند.

برپایی ﺑﺎزار در ﻣﺸﻬﺪ اردﻫﺎل

ﻫﻢ زﻣﺎن ﺑﺎ ﻫﻔﺘﻪ زﻳﺎرت ﺣﻀﺮت ﺳﻠﻄﺎﻧﻌﻠﻲ(ع) از ﺟﻤﻌﻪ ﻗﺎﻟﻲ‌ ﺗﺎ ﻫﻔﺘﻪ ﻗﺎﻟﻲ، ‌ﺑﺎزاری ﻛﻨﺎر ﺑﻘﻌﻪ ﻣﺒﺎرک اﻣﺎﻣﺰاده ﺑﺮﭘﺎ ﻣﻲ‌ﺷﻮد. اﻳﻦ ﺑﺎزار ﺣﺪود ﻫـﺸﺖ ﺗـﺎ ده روز ﭘـﺲ از ﻣﺮاﺳﻢ ﻗﺎﻟﻲﺷﻮﻳﺎن اداﻣﻪ دارد. ﺻﺎﺣﺒﺎن ﺣﺮﻓﻪ‌ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﻛﺎﻻﻫﺎ و اﺟﻨﺎس دﺳﺖ‌ﺳﺎز داﺧﻠﻲ، اﻧـﻮاع ﺧـﻮراﻛﻲ‌ﻫـﺎ و آﺟﻴﻞ را ﺑﻪ ﻣﺮدم و زاﺋﺮان ﻋﺮﺿﻪ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ. اﻳﻦ ﺑﺎزار رﻧﮓ و ﺑﻮی ﻣﺤﻠﻲ‌ و روﺳﺘﺎﻳﻲ‌ دارد. ﻧﻮعﻛﺎﻻﻫﺎ، ﻃﺮز ﭼﻴﺪن و ﻋﺮﺿﻪ ﻛﺮدن آﻧﻬﺎ، ﺷﻴﻮه داد و ﺳﺘﺪ، ﻫﻤـگی ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺟﺎﻣﻌﻪ روﺳﺘﺎﻳﻲ‌ ﺣﺎﺷﻴﻪ ﻛﻮﻳﺮ و ﻣﻄـﺎﺑﻖ ﺑـﺎ ذوق و ﺳـﻠﻴﻘﻪ ﻣﺘﻨـﻮع زاﺋﺮان اردﻫﺎﻟﻲ‌ و ﻓﻴﻦ و ﻛﺎﺷﺎن ﻣﻲ‌ﺑﺎﺷﺪ.

ﻣﺮدم ﻓﻴﻦ و ﻛﺎﺷﺎن ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﻛﻪ ﺧﺮﻳﺪ ﻟﻮازم و اﺳﺒﺎب ﺧﺎﻧﻪ در ﻣﺸﻬﺪ اردﻫﺎل در ﻛﻨـﺎر ﺑﻘﻌﻪ ﺣﻀﺮت ﺳﻠﻄﺎﻧﻌﻠﻲ‌ ﻋﻠﻲ‌ ﺑﻦ اﻣﺎم ﻣﺤﻤﺪﺑﺎﻗﺮ (ع) ﺑﺎﻋﺚ ﺧﻴﺮ و برکت ﻣﻲ‌ﺷﻮد.

نحوه برگزاری مراسم

تجمع مردم فین

در صبح روز مراسم، مردم با لباس مشکی و همراه داشتن چماق‌های چوبی که به شیوه خاصی خراطی شده و نام امامزاده روی آن‌ها حک شده است (به عنوان نمادی از سلاح‌های جنگی قدیمی) در صحن‌های مختلف بنای امامزاده و اطراف آن جمع می‌شوند. اهالی فین به سمت جوی آبی که در صحن شاهزاده حسین جاری است، می‌روند تا برای شروع آیین قالیشویان آماده شوند.

در آغاز مراسم از مردم فین مقداری اعانه جمع آوری می‌کنند و آن را به دست روحانی معتمد یا ریش سفید می‌سپارند. بعد با فریاد ذکر یا حسین راهی حرم امامزاده سلطان علی می‌شوند و چوب‌ها را در هوا می‌چرخانند. بعد وارد دروازه‌ای به نام گذرگاه می شوند، از صحن جنوبی امامزاده به نام صحن پایک عبور می‌کنند و خود را به صحن اصلی امامزاده یعنی صحن صفا می‌رسانند. در این صحن نوحه‌خوانی و سینه‌زنی انجام می‌دهند.

حمل قالی مقدس

ﭘـﺲ از اتمام روﺿﻪ‌ﺧﻮاﻧﻲ ﺑﺰرﮔﺎن و ﻣﻌﺘﻤﺪان روﺳﺘﺎی ﺧﺎوه ﺑﻨﺎﺑﺮ ﻳﻚ رﺳﻢ و ﺳﻨﺖ ﻗﺪﻳﻤﻲ‌ ﻗﺎﻟﻲ‌ دﺳﺖ‌ﺑﺎف و ﻣﻘﺪسی‌ را ﻃﺒﻖ آﻳﻴﻨﻲ‌ ﻛﻪ ﻧﻤﺎدی از ﭘﻴﻜﺮ ﭘـﺎک ﺣـﻀﺮت ﺳـﻠﻄﺎن علی (ع) اﺳﺖ، ﺑﻪ رﻳﺶ‌ﺳﻔﻴﺪان و ﺑﺰرﮔﺎن ﻓﻴﻦ می سپارند. ﻣﺮدم و ﭼﻮب ﺑﻪدﺳﺘﺎن ﻓﻴﻨﻲ‌ ﺑﺎ دﻳﺪن ﻗﺎﻟﻲ‌ ﺑﻪ ﺷﻮر و ﻫﻴﺠﺎن ﻣﻲ‌آﻳﻨﺪ و «ﻳـﺎ ﺣـﺴﻴﻦ، ﻳـﺎ ﺣﺴﻴﻦ» ﮔﻮﻳﺎن ﺑﻪ ﻃﺮف ﺑﺰرﮔﺎن ﻓﻴﻦ ﺣﺮﻛﺖ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ. ﻓﻴﻨﻲ‌ﻫﺎ ﻗـﺎﻟﻲ‌ ﻟﻮﻟﻪ ﺷﺪه را در ﭘﻨﺎه ﭼﻮب‌دﺳﺘﻲ‌ﻫﺎی ﺧﻮد در ﺣﺎﻟﻲ‌ﻛﻪ ﻋﻠﻢ و ﻛﺘـﻞ‌ﻫـﺎی ﻫﻴﺄت ﻋـﺰاداری ﭘﻴﺸﺎﭘﻴﺶ در ﺣﺮﻛﺖ اﺳﺖ، ﺑﻪ ﺳﻮی ﭼـﺸﻤﻪ می‌برند.

 قربانی کردن

در ﻃﻮل ﻣﺴﻴﺮ و در راه رﺳﻴﺪن ﺑﻪ ﭼﺸﻤﻪ، اﻓﺮادی ﻛﻪ ﻧﺬوراﺗﻲ‌ دارﻧﺪ، ﮔﺎو ﻳﺎ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪ قربانی ﺧﻮد را در ﺟﻠﻮی ﭘﺎی دﺳﺘﻪ قالی به دستان ذﺑﺢ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ.

تطهیر قالی

زمانی که قالی به چشمه می‌رسد، آن را روی زمین می‌گذراند. مراسم لعن خوانی را شروع می‌کنند و بر دشمنان لعن می‌فرستند. بعد از آن برای پاک کردن قالی و به نشانه غسل پیکر مطهر امامزاده، چوب‌دستی‌های خود را در آب می‌زنند. آن‌ها قطره‌های آب چوب را روی قالی می‌پاشند تا گوشه‌ای از آن را خیس کنند و به این شکل آداب مراسم را به جای بیاورند.

بازگشت به امامزاده و تحویل دادن قالی

ﭘﺲ از اﻧﺠﺎم ﻣﺮاﺳﻢ ﺷﺴﺖ‌وﺷﻮ، دوﺑﺎره ﻗﺎﻟﻲ‌ را ﺑـﺮ دوش ﻣﻲ‌ﮔﻴﺮﻧﺪ و آﻣﺎده ﺑﺎزﮔﺸﺖ ﺑﻪ ﺣﺮم اﻣﺎﻣﺰاده ﻣﻲ‌ﺷﻮﻧﺪ. در ﻣﺮاﺳﻢ ﺑﺎزﮔﺸﺖ ﻋﺪه‌ای ﭘﻴﺸﺎﭘﻴﺶ ﺑﺎ ﺣﺮﻛﺘﻲ‌ آرام و ﺳﻮﮔﻮار نوحه ﻣﻲ‌ﺧﻮاﻧﻨﺪ و ﺳـﻴﻨﻪ ﻣـﻲ‌زﻧﻨـﺪ.

ﺑﺮ ﻃﺒﻖ ﺳﻨﺖ اﻫﺎﻟﻲ‌ ﻓﻴﻦ ﻫﻴﭻ از زاﺋـﺮان و ﻧـﺎﻇﺮان، ﺣﻖ ﻧﺰدﻳﻚ ﺷﺪن ﺑﻪ ﻗﺎﻟﻲ‌ و دﺳﺖ زدن ﺑﻪ آن را و ﻟﻮ ﺑﻪ ﻧﻴﺖ ﺗﺒﺮک ﻧﺪارﻧﺪ. در اﻳﻦ ﻣﻴﺎن اﮔﺮ ﻓﺮدی ﺑﻪ ﻗﺎﻟﻲ‌ ﻧﺰدﻳﻚ ﺷﻮد و ﺑﻪ آن دﺳﺖ ﺑﺰﻧﺪ ﻓﻴﻨﻲ‌ﻫﺎ ﺑﺎ ﭼﻮب‌دﺳﺘﻲ‌ﻫﺎی ﺧـﻮد او را دور می‌کنند. ﭘﺲ از رﺳﻴﺪن ﺑﻪ اﻣﺎﻣﺰاده، وارد ﺻﺤﻦ ﺳﺮداری ﻣﻲ‌ﺷﻮﻧﺪ. ﻗـﺎﻟﻲ‌ را ﭼﻨـﺪ ﺑـﺎر ﺑـﻪ دور ﺣﻴﺎط ﺻﺤﻦ ﻣﻲ‌ﮔﺮداﻧﻨﺪ و ﺑﻪ اﻳﻮان ﺳﺮداری ﻣﻲ‌روﻧﺪ. ﺑﺰرﮔﺎن ﻓﻴﻦ، ﻗﺎﻟﻲ‌ را از آﻧﺎن ﺗﺤﻮﻳـﻞ ﮔﺮﻓﺘـﻪ و ﺑﻪ ﺑﺰرﮔﺎن ﺧﺎوه ﻣﻲ‌ﺳﭙﺎرﻧﺪ. آﻧﺎن ﻧﻴﺰ ﺑﺎ آداب و اﺣﺘﺮام ﺗﻤﺎم ﻗﺎﻟﻲ‌ را ﺑﻪ ﺧﺎدﻣﺎن ﺣﺮم ﺗﺤﻮﻳﻞ ﻣﻲ‌دﻫﻨﺪ. اﻳـﻦ ﻣﺮاﺳـﻢ ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ ً ﺗﺎ ﺑﻌﺪازﻇﻬﺮ اداﻣﻪ ﻣﻲ‌ﻳﺎﺑـﺪ و ﺑـﺎ ﺗﺤﻮﻳـﻞ ﻗـﺎﻟﻲ‌ ﺑـﻪ ﺧﺎدﻣـﺎن ﺑـﻪ ﭘﺎﻳـﺎن ﻣـﻲ‌رﺳـﺪ.

بعد از مراسم

بعد از تمام شدن مراسم، دسته‌ای از عزاداران دوباره به سمت چشمه راه می‌افتند تا چوب‌دستی‌های‌شان را در آب چشمه بشورند. به قولی گرد و غبار را از روی آن پاک کنند. برخی هم برای این کار از گلاب استفاده می‌کنند.

جمعه نشلجی‌ها

در ﺳﻮﻣﻴﻦ ﺟﻤﻌﻪ ﻣﻬﺮ ﻣﺎه، اﻫﺎﻟﻲ‌ روﺳﺘﺎی ﻧﺸﻠﮓ ﻳﺎ ﻧﺸﻠﺞ ﺑـﻪ ﻣـﺸﻬﺪ اردﻫـﺎل ﻣـﻲ‌روﻧـﺪ و ﻣﺮاﺳـﻢ ﻫﻔـﺖ ﺣـﻀﺮت ﺳﻠﻄﺎن علی‌ (ع) را در ﻛﻨﺎر ﻣﺮﻗﺪ او ﺑﺮﮔﺰار ﻣﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮ رواﻳﺘﻲ‌ ﭼﻮن اﺟﺪاد اﻫﺎﻟﻲ‌ اﻳﻦ روﺳﺘﺎ ﻧﺘﻮاﻧﺴﺘﻪ ﺑﻮدﻧﺪ ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ ﺑـﻪ کمک ﺣﻀﺮت ﺑﺮوﻧﺪ و در ﻣﺮاﺳﻢ ﺧﺎﻛﺴﭙﺎری ایشان ﻧﻴﺰ ﻧﺘﻮاﻧﺴﺘﻪ ﺑﻮدﻧﺪ ﺷﺮﻛﺖ ﻛﻨﻨﺪ، ﻳﻚ ﻫﻔﺘﻪ ﺑﻌﺪ از ﺷﻬﺎدت در روز ﺟﻤﻌﻪ ﻛﻨﺎر آراﻣﮕﺎه آن ﺣﻀﺮت رﻓﺘﻨﺪ و ﺑﻪ ﺳﻮﮔﻮاری ﭘﺮداﺧﺘﻨﺪ. از آن زﻣﺎن ﺗﺎﻛﻨﻮن ﻫﺮ ﺳﺎﻟﻪ ﻧﺸﻠﮕﻲ‌ﻫﺎ ﺑﻪ ﻳﺎد آن روز در ﻣﺮاﺳﻢ ﻫﻔﺘﻤـﻴﻦ روز ﺷـﻬﺎدت ﺣﻀﺮت ﺳﻠﻄﺎن ﻋﻠﻲ (ع) ﺷﺮﻛﺖ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ. (ﻻزم ﺑﻪ ذﻛﺮ اﺳﺖ اﻳـﻦ ﮔـﺮوه ﺣـﻖ دﺳـﺖ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﭼﻮب و ﺑﺮ دوش ﻛﺸﻴﺪن ﻗﺎﻟﻲ‌ را ﻧﺪارﻧﺪ).

زمان و مکان برگزاری مراسم قالی شویان

زمان دقیق برگزاری مراسم توسط ستاد برگزاری مراسم سنتی – مذهبی قالی شویان تعیین می‌گردد. معمولا دومین جمعه‌ی مهر ماه هر سال را برای آن در نظر می‌گیرند که بین نهم تا پانزدهم ماه قرار می‌گیرد. اگر یکی از روزهای سوگواری و جشن مذهبی یا یک رویداد شاخص تاریخی و سیاسی در  این جمعه واقع شود، مراسم به هفته‌ی بعد یا هفته‌ی قبل موکول می‌گردد.

مراسم قالیشویان در آستان مقدس امامزاده سلطان علی بن محمد باقر (ع) واقع در مشهد اردهال که در ۴۲ کیلومتری غرب کاشان قرار دارد، برگزار می شود.

سخن پایانی

اگر دوست دارید در این مراسم شرکت داشته باشید، توصیه می‌کنیم از چند روز قبل برای رزرو اقامتگاه در کاشان دست به کار شوید. بهتر است حداقل روز پنج شنبه را در مشهد اردهال یا کاشان یا دیگر شهرهای اطراف اقامت کنید تا برای شرکت در مراسم روز جمعه آماده باشید.

در تنظیم این مقاله از منابع زیر استفاده شده است:

https://fa.wikifeqh.ir/

https://www.homsa.net/

https://www.karnaval.ir/

تهیه و تنظیم: آیسان پژوهان فر

ویرایش: تیم تولید محتوای عالی گرد

برچسب ها:

پرونده میراث جهانی ناملموس ایران, کاشان

مطالب مرتبط :

مهارت ساختن و نواختن عود

مهارت ساختن و نواختن عود

مهارت ساختن و نواختن دوتار ایرانی

مهارت ساختن و نواختن دوتار ایرانی

هنر ساختن و نواختن کمانچه

هنر ساختن و نواختن کمانچه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

اخبار