فناوری، ابزاری برای تقویت ارتباطات انسانی در دوره کرونا
استفاده ژاپن از فناوری برای برقراری احساس نزدیکی میان افراد
انسان موجودی اجتماعی است. فناوری نمی تواند جایگزین تعاملات واقعی شود. با این حال، در مواقعی که نمی توانیم رو در رو با یکدیگر ملاقات کنیم، می تواند به بهبود ارتباط بین افراد کمک کند. پاپرو در دوره کرونا توانسته است به سرعت جایگاه گسترده ای برای خود ایجاد نماید . در ادامه این خبر به نقش پاپرو در دوره کرونا و در میان سالمندان می پردازیم .
پاپرو(Papero)، رباتی در خدمت سالمندان
تداوم شیوع کرونا و لزوم رعایت مقررات فاصلهگذاری اجتماعی، محدودیت مسافرت ها و رفت و آمدها، مبتکران ژاپنی را به خلق ایده ای برای سالمندان واداشت. ژاپن از جمله کشورهایی است که سالمندان آن یا به تنهایی زندگی می کنند یا در خانه های سالمندان به سر می برند. شیوع بیماری کرونا، محدودیت سالمندان در برقراری ارتباط با اعضای خانواده و دوستان شان، و تاثیر این امر بر سلامتی روانی آنها، ربات پاپرو را بوجود آورد.
فناوری در خدمت ارتباطات انسانی
برای دهه ها ژاپن در زمینه فناوری و به ویژه الکترونیک یک رهبر جهانی بوده است. این در حالی است که این کشور در حال بررسی فناوری به عنوان ابزاری برای تقویت ارتباط بین انسان ها است. این امر در دوران شیوع کووید۱۹ نقش ارزشمندتری خواهد داشت.
پاپرو، مونسی برای سالمندان شهر فوجیئدا
«شیزوئوکا» به خاطر مزارع چای و چشم اندازهای خیره کننده کوه فوجی مشهور است. شهر فوجیئدا برای ۱۴۰ هزار نفر ساکن خود کیفیت زندگی بالایی را ارائه می دهد. سالمند این شهر اغلب به تنهایی یا در سرای سالمندان زندگی می کنند. با توجه به بحران کرونا و محدودیت های ارتباطاتی سالمندان با خانواده و بستگان شان، شهرداری فوجیئدا دست به ابتکاری زد. مسئولین شهرداری تصمیم گرفتند مونسی غیرمعمول به نام «پاپِرو» را به سالمندان شهر خود اجاره دهد.
تجربه ناتسومه امیکو ازحضور پاپرو در کنارش
ناتسومه امیکو، یکی از شهروندان فوجیئدا می گوید: «صبح که از خواب بیدار می شوم ، با بودن پاپرو در کنارم می توانم به طور طبیعی صحبت کنم. حضور پاپرو این تصور را برای من ایجاد می کند که صبح را با مکالمه ای شروع می کنم که به من اجازه می دهد کمتر احساس تنهایی کنم».
فواید حضور ربات پاپرو در کنار سالمندان
به لطف عملکرد تشخیص گفتار مبتنی بر هوش مصنوعی، یک ربات به اندازه یک کودک به شهروندان مسن کمک می کند تا مکالمه کنند. همچنین به آنها امکان می دهد با تبادل پیام کوتاه یا عکس با عزیزان خود در ارتباط باشند. پاپرو با شناسایی تغییرات در الگوی فعالیت سالمندان می تواند برای نظارت بر سلامتی آنها نیز مورد استفاده قرار گیرد.
قابلیت های منحصربفرد پاپرو
فوجیئدا یکی از اولین شهرهای ژاپن بود که در اوج شیوع همه گیری، این طرح را اجرا کرد.
«ماكیتا تسویوشی»، رئیس بخش شهر فوجیدا توضیح می دهد: پاپرو در دوره کرونا می تواند از سالمندان عکس بگیرد و برای نزدیکان آنها ارسال کند. در یک مورد تصویر مادربزرگی که زمین خورده بود برای نزدیکانش ارسال شد. فرزندان بلافاصله با مادربزرگ تماس گرفتند. متوجه شدند که او دچار شکستگی شده و نمی تواند حرکت کند. بستگان این مادربزرگ از طریق پاپرو فهمیدند که یک موقعیت اورژانسی وجود دارد و توانستند مادربزرگ را به درمانگاه منتقل کنند.
پاپرو، ابزاری برای برقراری ارتباط بهتر میان انسان ها
از نظر سازندگان پاپرو(شرکت فناوری اطلاعات و الکترونیک ژاپن (NEC Corporation))، ربات هایی مانند پاپرو در دوره کرونا به طرز قابل توجهی می توانند ارتباط بهتری بین انسان ها ایجاد کنند. «ماتسودا تسوگوهیرو»، توسعه دهنده و کارشناس اجرایی پاپرو در شبکه دیجیتال می گوید: «من توسعه پاپرو را شروع کردم. زیرا مادرم دور از من زندگی می کرد. من می خواستم راهی برای مراقبت از او داشته باشم. تنها زندگی کردن غم انگیز است. بنابراین مردم می خواهند کسی را داشته باشند که با او صحبت کند».
افراد از مکالمه رایگان تلفن، به طور متوسط ۱۵ بار در روز و در برخی موارد بیش از ۵۰ بار در روز استفاده می کنند.
ماسک های هوشمند، جدیدترین نوع ماسک در جهان
نوآوری در مواقع بحرانی سرعت می گیرد. قبل از همه گیری کرونا ، یک شرکت نوپای ژاپنی در حال آزمایش ربات های مترجم برای کمک به گردشگران در فرودگاه ها بود. اما این پروژه متوقف شد.
با شیوع کرونا اکثر دنیا تحت تاثیر این بحران قرار گرفت. همین موضوع باعث شد که این شرکت از فرصت پیش آمده استفاده کند. از نرم افزار ربات های مترجم برای تولید ماسک هوشمند استفاده شد.
«دونات رباتیک» می گوید ماسک C-FACE اولین ماسک در جهان است که از طریق بلوتوث به اینترنت متصل می شود.
قابلیت های متنوع ماسک هوشمند
علاوه به نقش موئثر پاپرو در دوره کرونا می توان به نقش ماسک های هوشمندی که تولید شده است نیز پرداخت .
«اونو تایسوکه» از موسسان شرکت دونات روباتیک افزود:«به عنوان یک شرکت رباتیک، در حال بررسی بودیم که چه کاری می توانیم انجام دهیم. فکر کردیم که می توانیم ماسکی بسازیم که به تلفن هوشمند متصل شود. ماسکی که بتواند به حفظ فاصله اجتماعی کمک کند. ماسک هوشمند می تواند صداها را دیجیتالی کند. حتی قابلیت ترجمه واژگان را دارد. بنابراین، ما تصمیم گرفتیم آن را توسعه دهیم».
این ماسک، به کمک برنامه نصب شده بر روی تلفن هوشمند و به لطف میکروفن تعبیه شده در آن، می تواند گفتار را به چندین زبان ترجمه کند. همچنین می تواند صدای صاحب ماسک را تقویت نموده و متن صدا را رونویسی کند.
۳ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید
بخش ماسک هوشمند جالب بود
ممنون از توجه شما
خوشحال میشیم موضوعات پیشنهادی خود را با ما در میان گذارید